Oct 5, 2009

hear me say,dear parents..

salam..

tadi aku bace majalah anis keluaran oktober.
then kt section yg bertajuk MAKIN BETUL KATA,MAKIN SALAH MAKNA..
aku tertarik lak dgn satu perenggan neh..

"alangkah kecewanya anak2 jika mereka tahu bahawa semakin fasih mereka berkata, semakin mereka tidak difahami oleh ibu bapa.
semakin mereka cuba bersuara, mapa yg dibalas hanyalah kata2 yg mengundang binasa.
akhirnya, makin anak2 meningkat remaja, mereka makin berahsia dengan ibu bapa.
CERIA DI LUAR, DIAM MEMBATU DI RUMAH SENDIRI."

hurmm..
before aku start cerita panjang lebar lagi,
let me explain artikel ni sal ape..mengikut ape yg aku paham la kan...
penulis cerita sal ibu bapa yg masa anak2 kecik,
gune la word ape pon,msti mak ayh kite paham punye..
tp bile anak2 da besar,even gune word betol pon,ade jgk yg mak ayah tak paham..
haa..lebey kurang gitu la serba sedikit artikel ni..
nk full,sila beli anis keluaran oktober ehh..

ok.ok..
here,
aku agak setuju la ngn artikel ni sebenarnye..
bkn la nak kate aku ni bagus gile kan nk aja mak ayah cara2 didik anak..
padahal aku ni,anak pon xde lagi..
but,serius.
aku rase,aku kena cakap jugak..
kadang2 remaja punye point of view laen kan dr org yg lagi tua..
mungkin dgn entry aku ni,ade mak ayah yg akan berubah..
who knows kan???


sekarang,
duduk,perhati,selidik gelagat your childrens..
then tgk balik the way u didik die.
the way u tegur die.
the way u ckp dgn die.
control ke tak control langsung??

now,
aku tgk keliling aku and ikot pengalaman aku,
anak2 yg dicontrol gile2 akn jd worst.
anak2 yg langsung tak dicontrol pon akn jd worst.
ok.jgn marah ye ibu ayah mama papa umi abi or watsoever yg anak u guys panggil.
aku bukan nk ajar.
but aku juz cakap pandangan aku.

for me,
nk control anak,boleh...
but not,control every single step yg die buat.
no,its not.

juz amek contoh mcm kite maen layang2..
kite biar layang2 tu bebas kt langit kan?
tp kite biar tu bknlah lepas all the tali tu kan?
kite still pegang tali tu..
and bile nampak die macam da nk tersasar or jauh sgt, kite tarik tali tu pelan2..
and not sentap terus.
betul tak?
sbb bile sentap terus,kemungkinan besar that tali akan terputus..
and akan wat layang2 tu terbang dan hilang or jatuh terus sembah bumi..
bayangkan..betul tak??

same goes to control ur kids..
tambah lagi ur kids yg da meningkat remaja.
let them go.let them do ape yg die nk wat..
but don't ever lepaskan dorg terus.
still pegang lg the basic one..
bg kebebasan,give them chance to tawan the langit...
then kalo nampak dorg macam nk tersasar jalan,tarik dorang pelan2 balik kt jln yg betul.
tegur pelan2.tegur as sahabat.mcm kwn tegur kawan pon ok kotttt..
masa ni u guys akan tengok,
ur childs akan berubah sendiri..
jd much2 more better..
serius.try.

nak tegur,
bukan dgn marah tetibe..
anak akn sentap.and ank akan jd lebih jauh lagi..
and the result,
the relation between u and ur childs be akan jd lebih renggang.
and one day,
u akan sedar yg u tatau even satu ape pon yg jd kat ur childs..
tp org laen yg lebih tau ape yg jd kt anak u.
u da tak kenal ank u sendiri.
org laen yg lebih kenal ank u.
that time,
ur child akan jd seorang yg pendiam dekat rumah.
tp bile die kat luar rumah,keliling kawan2 and strangers,die bukanlah the one yg macam dekat rumah.
try tengok...

satu je lagi nk cakap,
let go tu mmg la let go.
but tlg jgn let go terus ur anak..
pegang jgk.
sbb die akn jd sgt teruk.
aku da tengok da result tu.
aku da nampak.
aku kenal org tu.
pls jgn.tambah2 kalo ank pompuan.
tp jgn pegang terus smpi tak let go langsung.
itu pon akn jd teruk jgk.

pd aku,
ank pompuan ni die memberontak tak mcm ank laki tau.
kalo ank laki,die punye memberontak nampak.
but ank pompuan ni die tak nampak.
dlm baek,diam pon die memberontak.
jgn tunggu nampak ank pompuan memberontak baru nak berubah suda..
time tu da terlambat..
it juz too late to change masa tu..


aku tulis bukan nk kondem cara parents didik anak.
bukan nak ajar cara didik anak.
but aku cakap as seorang remaja yg berdasarkan keadaan sekeliling.
kalo rase nak terima,terimalah..
kalo rase tak nak,takpe..
ni hanya tulisan budak kecik yang belum cukup asam garam hidup lagi..
thanx for reading dari atas sampai bawah la ye..

yang anak pon..
jgn la nak tunggu mak ayah korang je yang berubah..
korang pon tak reti2 nak berubah jugak ke??
kadang2 mak ayah ni jadi mcm tu sbb pangai anak tu sendiri jugak..
xleh nak salahkan parents 100%..
anak2 pon cermin ar diri tu jugakk..

papepon,
ape yang mak ayah kite buat tu semua nya demi kebaikan anak sendiri jugak.
parents mana tak nak tengok anak die membesar jadi seorang yg baek,pandai jaga maruah diri semua kan??
sume parents tak nak kan..

5 comments:

imHepPie said...

jgn sampai mak ayah x redha ngn idop kita ni..

p.i.n.a.t. said...

imheppie-> haaa..betol2..

KaTaKPuRu said...

about layang2 : memang kita pegang n control dr jauh bila nak tersasar kita tarik.... tp kalo hujan lebat? layang2 akan rosak... bila ribut?? tali yg dipegang boleh putus dan layang2 akan hilang ntah kemana...

sama la dgn ank perempuan~
bukan ibu bapa xnk mendengar... diorang mendengar, lebih dr apa yg kita suarakan...
diorang faham, lebih dr apa yg kita nak diorang faham...
tp diorang jauh lebih tahu dr apa yg kita dan rakan2 tahu....
dat y kita dijaga tp kita anggap dicontrol...
kita dihalang tp kita anggap dikongkong~
sbenarnya... perempuan ada 9 nafsu n satu akal... blehkah 1 akal ni trima teguran n nasihat bila 9 nafsu lg kawal 1 akal ni? believe me, apa pon cara our parents, semuanya semata2 untuk kebaikan~
i learn from my past

p.i.n.a.t. said...

katakpuru-> erm..ye jugakk..pinat terima that word..thnx for ingatkan pinat...

RieNa said...

org tua lebih tahu apa yg baik utk anak2. sbb depa dah lalui apa yg kita tak lalui lagi.

skrg,bila jd ibu, baru acik faham, knapa tok ma dan ibu tak sporting.