Menjejak Bumi Maple - Niagara Falls Part 1

by - 12/26/2018 11:43:00 AM

Assalamualaikum and haiiiii.


FYI, entry yang ni cerita pasal cara nak pergi Niagara je eh. Next kita cerita apa ada dekat sana. 😉

Setelah berehat di Montreal, tiba masa untuk ke bandar yang lain. Perjalanan kalini pun menggunakan bas jugak. Tapi kalini bukan Orleans Express, kita guna Megabus pulak. Perjalanan mengambil masa selama lebih kurang 6 jam. Kalini ada assign seat. Megabus ni double decker, berbeza dengan bas dari Quebec, setingkat je. Seat untuk Megabus ni, kalau nak specific seat kena bayar extra CAD 1 untuk normal seat, while untuk seat yang depan sekali, CAD 5. So, I chose yang seat biasa, CAD 1 je. 

Perjalanan bermula pada pukul 10.30am dan sampai di Toronto Coach Terminal dalam pukul 4.30pm lebih kurang. Terminal ni dekat central area of Toronto. Nearby dengan TTC terminal. TTC is Toronto Transit Commision. Ada various kind of TTC- streetcar, bus, subway. Sangat efisien. 

Okay back to my story, disebabkan dah sunset, terus ambik Uber ke Airbnb. The Airbnb located dekat pingir Chinatown. Rasa macam bukan dekat Canada lol. 😂Tempat Airbnb tu bawah tanah, selepas dapat magnificent view of everything masa dekat Quebec dgn Montreal, kalini duduk bawah tanah lol. TAPIIIIII nice kot ! Ada free Netflix. kehkehkeh. self-check in and self check out. Ada shared kitchen and nearby public transport. Route 505. Hari-hari naik bas, 15 minit nak pergi central. 

And esoknya, tibalah masa ke Niagara Falls (NF) ! Sebenarnya, plan asal nak pergi day trip je ke NF ni. Sebab 1.5hrs je drive from Toronto to NF. Tapi lepas tu decide nak stay one night sebab I just want to see the illumination of the falls and fireworks jugak. I took Megabus for both pergi and balik. Satu lagi bas yang ada service ke NF is Greyhound atau pun kalau nak naik train pun boleh, naik VIARail or Go Train. Tapi Megabus is cheaper lah, and no assign seat. Random seat jugak. hihih 👻
VIARail train station and Bus Terminal
Setibanya di NF Bus Terminal yang located dekat pekan Niagara, boleh beli 24hrs/48hrs pass untuk naik WEGO bus. WEGO bus ni ada tiga line. Red, Blue dengan Green line. Red & Blue line route dia sekitar Niagara Falls je. While Green line akan pusing sampai ke pekan Niagara. Bila beli pass WEGO ni, you can ride anytime semua bas untuk semua line. The schedule pun akan di provide so kita boleh plan our journey. Sangat efisien dan punctual. The drivers pun ramah. Me likey !💙
One of WEGO Green Line stop

Balik from NF pun, I used Megabus. From NF, ambik Green line sampai bus terminal, and tunggu je Megabus sampai. 
Bus Terminal
Niagara Falls ni saaaaaaangat cantik ! Will share with you on next entry . 


till then, 
xoxo, Pinat. 


You May Also Like

0 say,"hello awak!"