Powered by Blogger.
facebook twitter instagram pinterest bloglovin Email

#PinatJejakDunia

Salam.

Part 1 

okeh. day 2. lets go !

semalam lepas dah seharian ke maqam2, and malam tu semua selamaaattttt berlayar ke alam mimpi pukul 6 ptg waktu Mesir, harini semua dah segar. oh btw, waktu Mesir lambat 6 jam dari Malaysia. logiklah tidur pukul 6 ptg. jetlag kot. penat lagi. setel jamak maghrib isya memang berlayar lah.

harini kita semua ke piramid yg terletak di Giza ! yeayyyy !!! boleh tengok piramid, boleh tengok sphinx! yeay! ni impian sejak kanak2 lagi. umur dah 25 baru boleh jejak. Alhamdulillah atas rezeki. semoga ibu murah rezeki lagi. /hearteu/

piramid ni dari bandar cairo tak jauh pun. dalam 20-30 minit driving. dari jauh dah nampak piramid. excited kooooottttt . entrance fee untuk pusing area piramid. AREA sahaja ye, 80LE. kalau nak masuk DALAM piramid, kena add lg 200LE. bak kata tourguide kitorg, dia cakap takyah masuk pun takpe piramid tu. takde ape dah dalam tu. ku agak pun takde ape gak. sebab segala artifak macam dah bawak pegi Museum Egypt dah. nak masuk area piramid tu pun kena scan okayhhh. scan mcm dkt airport tu. segala bag semua kena scan. then bila masuk area piramid tu boleh la berjalan pusing2 piramid, naik puncak tengok 3 piramid macam selalu kita tengok dlm google image tu, then pegi ke Sphinx.

Piramid ni kitorang boleh panjat suku je. sampai nak ke entrance dalam piramid. tapi seriuslah. memang kagum sangat kot. batu dia besar-besar, memang tertanya-tanya macam mana dorang bina piramid tu. bukan rendah-rendah, tinggi, besar kot. macam..Subhanallah...Allah bagi idea dekat dorang tu untuk pikir cara nak bina piramid tu.


kanak2 girang buat cubaan melompat. leulz




entrance into pyramid




entrance fee.




 then, lepas pusing area piramid setengah hari, we off to Masjid Amr al-Aas untuk zuhur. rasanya lah rasanya. masjid dekat Itaewon, Seoul tu dibina ikut binaan style design masjid ni. design depan tu seakan-akan antara dua masjid ni.





and then, kitorang semua bergerak ke Malaysia Hall Abbasiyyah untuk lunch. lepas lunch, we moved to Jabal Muqatam untuk tengok sunset berlatarbelakangkan bandar Cairo sementara tunggu untuk naik cruise dekat sungai Nil. yes! tapi sayang...debu sangat sampai tak nampak bandar Cairo sejelasnya. ;_________;



left: masjid 4 mazhab, right: masjid rifa'ie



malamnya, cruise timeeee !! naik cruise menelusuri sungai Nil. sungai tempat Nabi Musa dihanyutkan dan diselamatkan oleh Asiah. kalau dulu bila dengar pasal sungai ni, terbayang sungai ni macam..takdela besar sangat, panjang je kot. bila dah tengok sendiri..Subhanallah. besar. dan panjang. nak describe tak reti dah. keliling sungai ni banyak hotel2 besar 5/4 stars dibina. view sangat ya Allah. magnificent. very lovely. we had dinner on cruise dengan bayaran 120LE/person. and disajikan dengan performances yang pelbagai. jangan ditanya lah ade ke tak tarian gelek. mestilah ada. hahahahahahaha. sempat la tengok kannnnnnn. ya Allah. macam urm..kalau orang kelantan panggil 'jjetak' like...macam kena sawan? electric shock? hahahahaha. menangis tengok. lol. cruise tu dalam 1hr30mins ke 1hr je. macam tu lah.




and it concludes our day 2 journey.

see ya in day 3 entry.

till then,
pinat.

Share
Tweet
Pin
Share
No say,"hello awak!"
Salam.

ahah! bertemu kembali. eceehhh.
banyak country dah skip ni. tetiba dah sampai egypt. huuuuu.
kita banyak hutang uols post2 utk country lelain. sebab ... sebab... sebab.... TAK JUMPA GAMBARRRRRRRR TAT percayalah itu satu benda yang paling menyedihkan kot.
okie dokie. country lain tu akan di post jugak insyaAllah sooner or later kalau ada masa lapang. sementara masih fresh ni. meh la iols post dulu pasal trip iols ke Mesir ogeyyy?

urm...first and foremost. haruslah diketahui bahawasanya iols ni sebenarnya tak masuk list pun orang yg akan ke Mesir ni. tapiiiii seminggu sebelum fly, tetiba ibu dengan baik hatinya mengofferkan diri untuk membelanjakan dahulu duit beliau beli tix flight. makanya terbanglah iols ke Mesir. gituhhh.

flight ke Mesir, iols terbang via Etihad. transit dekat Abu Dhabi. return dapat offer 2600MYR. serius sangat dinasihatkan kalau uols ni terbang bersama warga emas yang bersopan santun berjalan, silalah jangan pilih transit sejam je kt abu dhabi. PENAT. dah la katebang tu park bkn dkt terminal, kena naik bas. bas slow ya hamat. lepastu berlari berkejaran lah dikau dari T1 ke T3. dekat serius dekat. 15 mins gitu je berjalan nye. tapi kalau dah security check panjang berjela memang macam ala2 amazing race la uols nye haaaa. my flight details - KUL 8pm arrive at AUH 11.50pm then flight to CAI 12.50am and arrive at CAI 3.05am.

in-flight menu
WAJIB HARUS dorang pasang doa naik kenderaan sebelum take off

in-flgiht meal

in-flight meal

Alhamdulillah. sampai je Cairo, Anis and the gang dah tunggu. guesthouse pun dekat. dalam 30 mins drive from airport. dekat dalam Nasr City. Guesthouse tu sebenarnya bangunan student darul rahim, ada 2 floor dijadikan guesthouse. satu guesthouse ada 3 bilik, 1 bilik air, 1 dapur. besar serius besar. gambar? maaf, takde. sbb sesampainya tuan tanah ke guesthouse, haruslah beliau membaringkan diri tanpa memikirkan untuk mengambil gambar. ;;;; oh guesthouse tu harga dia dalam 3000LE/house utk 5 nights.


view from guesthouse

front gate of the guesthouse

where we stay.

disebabkan winter, subuh dkt sana lambat. around 5am+ lepas subuh, rehat jap. then kitorang bergerak ke maqam-maqam para auliya'. adalah dalam 7 ke 8 maqam yang pergi. kitorang bergerak sekali dgn student2 Al-Azhar dari Rumah Negeri Sembilan sebab Anis stay situ. Anis ni anak kepada kawan ibu yang pergi sekali. niat pergi ni nak ziarah Anis lah. alang2 kan. sekali harung pusing cairo la uols. maqam-maqam ni semuanya free, takde entrance fee sebab most of it terletak dalam masjid. just sediakan lah duit kecik untuk derma dekat orang yang jaga masjid. kitorang time tu tak tukar lagi USD. ade ke patut kena tahan dengan penjaga masjid ? nasib baiklaaaaa ada student2 ni tolong kot. antara maqam-maqam yang kitorang melawat adalah maqam Imam Syafie, maqam Sayyidah Zainab, maqam Sayyidah Nafisah, maqam Syeikh As-Sya'rani, maqam Sultan Daniel etc.

lepas solat zuhur, lunch semua. tamatlah hari pertama kami. winter kan. so siang dia amatlah pendek. pkl 5 dah maghrib. ....


cairo in general

maqam Sayyidah Zainab

masjid maqam Sayyidah Nafisah

dorang sangaaaat suka buat gini on their walls


maqam Imam Syafie
Maqam Imam Syafie

masjid Imam Syafie

tips: nak pergi Egypt, sila tukar MYR to USD dulu. sebab nya MYR tak diterima dekat sana. nilai LE half dari MYR. like...bwk 500MYR bolehlah dapat dlm 1000LE gitu. roughly lah.

till then,
pinat
Share
Tweet
Pin
Share
No say,"hello awak!"
Salam.

hye. hello heheheheh. part last yang bertangguh 2 tahun lol

to summarize je la kot everything for Seoul.

all in all, we managed to cover MOST of the tourist attractions there. MOST. because, i do feel there are a lot of places more we didnt manage to visit >.<;;;

nevermind bout that. of course i will go there again sometimes in the future. ^^

before kita go through my rough budget, here the links utk post2 psl Seoul.

part I
part II
part III
part IV

budget?

as per 2012 punya budget la ni. rough budget. 

flight tix: ~ RM600/return
homestay: ~ RM2k/6 pax/5 nights
transport : ~ RM80/person (solely usijng subway and bus)
entrance fee: ~RM50/person
food: /masak sendiri/ ~ RM50/person
misc: ~RM600 [mine]

total: ~ RM2100 something something la.

yang ni memang rough habis budget ni. but boleh je even 2014/2015 nk buat guna budget RM2500 pun. dah manage to survive dah dekat sana.

so this conclude my Seoul travelog. /yang tak berapa nak travelog pun sebab rasa macam tak lengkap but my iti tak jumpaaaaa TAT/

any question utk Seoul, just comment or email me - xpinatx [@] gmail [.] com
insyaAllah even baru pergi sekali, tapi kalau ada yang rasa nak tanya tu and i manage to answer it, i'll answer it. ^^V


till then,
pinat

Share
Tweet
Pin
Share
No say,"hello awak!"

 Salam..hello..

Part I 
Part II 
Part III 

Day 4… Nami Island and Namsan Tower!

Today we headed to Nami Island!! Ibu prepared nasi lemak for us to have lunch there. We left the house at 8am..then headed to Express Bus Terminal Station from Apgujeong Station.

We use subway to go to the jetty to Nami Island.

From EBT station, we took, Line 7 to Sanbong Station. From Sanbong, we change to line to Gyeongchun Line to go to Gapyeong station. once arrived, we took the taxi to the jetty.

Afraid not, once u arrived in Gapyeong station, there are volunteers to help u. u just have to find which volunteers can speak English!

sleepinggggggggg~ zzzzzzzzzzz
the view on the way to nami~
arrive Gapyeong Stn, heading to jetty!
at the jetty to Nami Island.

on ferry..yours truly kepanasan macam hape je. =_=
the ferry to Nami~
So, we headed to Nami by ferry. The weather was so freaking HOT! But the scenery was so breathtaking! Arrive Nami, there, under the trees, there are like…wood?and people get to write their name there. Even for 2012 one, there is no place to write anymore. But I just write it. Lol. Guess first thing we did once we arrive? Yes, EAT. We ate nasi lemak that we bring, after that, we decided to do our own activity and meet again at the jetty around 1.30pm. 

arriveeeeeeeeeeeee!

saupi's family is here. 20120709. :)

welcome to Naminara Republic!

kita makan dulu before exploring the island!

Well, as we know, Nami Island is popular due to Winter Sonata drama..so there are lots of places with Winter Sonata pictures. The view…can’t say anything. So beautiful. Well, since we went there during summer,so greeeeeeeeny. So breathtaking. I like it a lot!! 

kisseu. kisseuuuuu.

the first kiss bridge.

ni bebajet macam i la the girl tu. hahahahaha

the famous walkway. ~

the statue of the winter sonata hero n heroin.




Then we get back to Seoul… on the way back, I slept all the way from Gapyeong to Sangbong. .

Once reached Chungmuro station, we took Line 4 to Myeongdong since we wanna go to Namsan Tower via Cable Car. We can also walked to Namsan Tower, but then, to reach there, kena naik tangga banyak oiiii! Actually to go to cable car, we also need to walk the what we say..jalan berbukit? And panjat tangga tinggi! Sweaty all the way to cable car. 

view of Seoul from cable car.

muka penat. lol.

Namsan Tower!



successssssssss! pergh. tired okkkk.
After we ride a cable car, we need to walk on few flight of stairs too! Seriously sweaty all over body. We stay there for a while, went to paddle lock place, and all.. oh, during our visit, there is like… presscon for this one film.. I don’t remember the title.. but seems like an action film. The actors are not there yet. >.<”

After Namsan, we headed home~~

End journey of my parents……

While me, after dinner, went to Kona Beans AGAIN. To meet this one Korean Unnie. Since I have LOTS of things to give it to her and others, so we met in KB. Well, KB is like a meeting place for all of my Korean friends with the International friends. Beside KB, HnG also is the meeting place for us. Easy though. Stayed for just few minutes, since I’m too tired to stay longer and she wanna head back home in Anyang then.

Then, end of my journey of Day 4~

See ya in next part!! Last part?
Share
Tweet
Pin
Share
No say,"hello awak!"
Newer Posts
Older Posts

About me


A lost soul wandering around the world.

“The most beautiful in the world is, of course, the world itself.” – Wallace Stevens has csa

recent posts

Blog Archive

  • March 2020 (2)
  • December 2018 (7)
  • August 2016 (1)
  • December 2015 (3)
  • June 2015 (1)
  • April 2015 (1)
  • March 2015 (1)
  • February 2015 (7)
  • November 2014 (6)
  • June 2013 (1)
  • September 2012 (1)
  • February 2011 (2)
  • May 2010 (2)
  • April 2010 (1)
  • September 2009 (1)
  • July 2009 (3)
  • November 2008 (1)

Created with by ThemeXpose | Distributed by Blogger Templates